آیا می توان از روغن زیتون و روغن کانولا برای آشپزی و پخت و پز استفاده کرد؟
آیا می توان از روغن زیتون و روغن کانولا برای آشپزی و پخت و پز استفاده کرد؟

آیا می توان از روغن زیتون و روغن کانولا برای آشپزی و پخت و پز استفاده کرد؟، حتما شما هم همیشه خود را در آشپزخانه مشغول پخت و پز می‌کنید. وجود روغن برای پخت و پز ضروری است. روغن می‌تواند چربی مورد نیاز غذا را تامین کند و از چسبیدن آن به ماهیتابه جلوگیری نماید. در حالیکه برخی از چربی‌ها می‌توانند حرارت را تحمل کنند، برخی اینگونه نیستند و اگر حرارت زیادی را متحمل شوند، طعم و مواد مغذی خود را در طی فرآیند پخت از دست می‌دهند. روغن‌هایی که می‌توانند حرارت زیادی را تحمل کنند، برای پخت و پز بسیار عالی هستند.

روغن زیتون برای آشپزی:

روغن زیتون در برابر سایر روغن‌ها همیشه برنده است و اولین جایگاه را از آن خود خواهد کرد. این روغن به صورت خام و نپخته نیز طعم بسیار خوبی دارد بنابراین برای آشپزی هم برنده اصلی خواهد بود.روغن زیتون سرشار از اسیدهای چرب تک غیر اشباع بوده و منبع عالی از مواد شیمیایی گیاهی است که می‌تواند در پیشگیری از انواع مختلف سرطان مفید باشد.

در مقایسه با سایر چربی‌ها، تحقیقات انجام شده پیشنهاد می‌کند که روغن زیتون فوق بکر می‌تواند حس سیری بیشتری در فرد ایجاد کند. برخی از تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که رژیم غذایی مدیترانه ای حتی می‌تواند ما را خوشحال‌تر کند.

روغن زیتون فوق بکر ممکن است در دمای ۳۲۵ درجه فارنهایت بسوزد اما روغن زیتون تصفیه شده می‌تواند تا دمای ۴۵۰ درجه فارنهایت یا بالاتر را تحمل نماید. بنابراین اگر در منزل خود روغن زیتون فوق بکر دارید بهتر است آن را برای پخت و پز سرد (مثل سالاد) کنار بگذارید و از روغن زیتون تصفیه شده برای سرخ کردن یا پختن سبزیجات استفاده نمایید.

روغن کانولا برای پخت و پز:

روغن کانولا به عنوان یک روغن خوب و عالی برای پخت و پز نیز منبع غنی از اسیدهای چرب ضروری همچون لینئولیک اسید (امگا ۶) و آلفا لینولنیک اسید(امگا ۳) است. بدن نمی‌تواند به تنهایی این ترکیبات را ایجاد کند بنابراین باید در رژیم غذایی شما وجود داشته باشد.

در حالیکه بیشتر افراد امگا ۶ مورد نیاز خود را از رژیم غذایی روزانه دریافت می‌کنند، اما دریافت امگا ۳ کافی در روز کمتر اتفاق می افتد. امگا۳ از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند. علاوه بر ماهی‌های چرب و روغن کانولا، سایر منابع امگا۳ شامل کتان ،گردو و روغن‌ کنف یا همان روغن شاهدانه است.

ما در مقاله آشپزی با روغن های کنجد، دانه انگور و نارگیل، به بررسی سه روغن دیگر پرداخته ایم.

برگرفته از سایت مجله سلامت