آیا پاستا چاق کننده است؟، پاستا برای سلامتی مفید است؟ می تواند غذای سالمی برای افراد باشد؟ پاسخ به این سوال شما را شگفت زده خواهد کرد. یکی از سوالات مهمی که بیشتر افراد به دنبال پاسخ آن هستند این است: آیا پاستا می تواند غذای سالمی برای بدن باشد؟ همانند سایر کربوهیدرات های فرآوری شده همچون بیشتر غلات، نان ها و مواد غذایی پخته شده، پاستا نیز به هنگام کاهش وزن می تواند یک ماده غذایی مشکل ساز باشد.

آیا پاستا چاق کننده است؟

واقعیت این است که در دهه های اخیر پاستا علی رغم اینکه سالیان طولانی ماده غذایی مفیدی در ایتالیا و سایر کشورها بوده ، به خاطر نقشی که در چاقی دارد مورد سرزنش افراد قرار گرفته است. اگر عاشق پاستا هستید، ممکن است به دنبال این موضوع باشید که آیا پاستا ماده غذایی سالمی است؟ ممکن است برای بدن بد باشد؟ یکی از مطالعات انجام شده در سال های اخیر به دنبال یافتن پاسخ این سوال بوده است.

یافته های موجود از این تجزیه و تحلیل بیشتر افراد به خصوص آن هایی که رژیم غذایی کم کربوهیدراتی همچون رژیم سرخپوشان و کتوژنیک را دنبال می کردند بسیار شگفت زده کرد.

آیا پاستا ماده غذایی سالمی است؟ یافته های علمی در این باره چه می گویند؟

یکی از مطالعات مروری انجام شده در سال ۲۰۰۸، اثر خوردن پاستا را مورد بررسی قرار داد و صنعت رژیم غذایی و تولید پاستا را متحول نمود. این مطالعه در مجله BMJ منتشر شد و یافته های آن در برگیرنده ۲۵۰۰ شرکت کننده بود که در ۲۹ گروه تصادفی کنترل شده تقسیم بندی شده بودند.

هدف از این تجزیه و تحلیل تعیین این موضوع بود که قرار دادن پاستا در رژیم غذایی با شاخص گلیسمی پایین چگونه بر روی وزن بدن و نشانگرهای چاقی در بزرگسالان تاثیر دارد.

مطالعه بر روی پاستا چه اطلاعاتی در اختیار افراد قرار می دهد؟ پاستا می تواند برای کاهش وزن مناسب باشد؟ پاستا می تواند ماده غذایی سالمی باشد؟ آیا مصرف این ماده غذایی می تواند در نرخ افزایش یافته چاقی و فربهی نقش داشته باشد؟ بیشتر مطالعات گنجانده شده در این مطالعه مروری، در واقع ارتباط بین خوردن پاستا و کاهش وزن را مورد بررسی قرار داده بودند.

محققان وزن بدن، BMI، چربی بدن و دور کمر افراد شرکت کننده را سنجیده بودند تا اثر خوردن پاستا بر روی کاهش یا افزایش وزن را مورد بررسی قرار دهند.

در نهایت، محققان به این نتیجه رسیدند که پاستا در رژیم غذایی با شاخص گلیسمی پایین می تواند وزن بدن و bmi را به طور قابل توجهی در مقایسه با الگوهای رژیمی غذایی با شاخص گلیسمی بالا، کاهش دهد.

در این مطالعه اثری بر روی سایر سنجش های انجام شده بر روی چاقی مشاهده نشد. طول میانگین این مطالعه حدود ۱۲ هفته بود. این تجزیه و تحلیل نشان داد که پاستا در رژیم غذایی با شاخص گلیسمی پایین می تواند وزن بدن را به طور متوسط ۰.۲۶ تا ۰.۶۳ کلیوگرم کاهش دهد.

این کاهش وزن ممکن است به نظر کاهش وزن زیادی نباشد اما مطالعه موجود نشان می دهد خوردن پاستا به عنوان بخشی از رژیم غذایی با شاخص گلیسمی پایین باعث افزایش وزن نیز نمی شود.

خوب حالا سوال اینجاست که چنین شرایطی چگونه می تواند رخ دهد؟ نکته کلیدی این است که پاستا می تواند به حفظ وزن یا کاهش آن در رژیم غذایی با شاخص گلیسمی پایین کمک کند. مصرف پاستا مرتبط با پایبندی بهتر به رژیم غذایی مدیترانه ای است که در این رژیم مزآیای قلبی عروقی و متابولیکی زیادی برای افراد ایجاد می شود.

همانطور که در ادامه مشاهده خواهید کرد، شرکت کنندگان این مطالعه که با خوردن پاستا وزن خود را از دست داده بودند، این ماده غذایی را به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم و با شاخص گلیسمی پایین مصرف کرده بودند. به عبارت دیگر، آن ها ممکن است پاستا را به طور منظم مصرف کرده باشند اما هنوز هم در مورد مصرف کربوهیدرات های فراوری شده محدودیت هایی برای خود قائل بودند و همین امر باعث کاهش وزن یا حفظ وزن در حد متعادل شده بود.

برگرفته از سایت مجله سلامت