پاستا چگونه می تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد؟، به نظر می رسد پاستا زمانی که در مقادیر کنترل شده مورد استفاده قرار می گیرد و به همراه سایر مواد غذایی سالم به کار می رود می تواند ماده سالمی برای بدن باشد. اما عکس این موضوع نیز صادق است. خوردن مقادیر زیاد پاستا و قرار ندادن مواد غذایی کم کالری و مغذی در برنامه غذایی به افزایش وزن منجر می شود.

خوب حالا سوال اینجاست که پاستا می تواند برای بدن سالم باشد؟ پاسخ این سوال به موارد متعددی بستگی دارد. خودِ پاستا الزاما چاق کننده نیست. یک وعده غذایی از پاستای پخته شده (حدود یک پیمانه) حدود ۲۱۰ کالری ، یک گرم چربی، ۴۳ گرم کربوهیدرات، سه گرم فیبر و شش گرم پروتئین وارد بدن می کند.

اگر رژیم غذایی شما در برگیرنده مقادیر زیادی از غذاهای فرآوری نشده همچون سبزیجات تازه و میوه های سرشار از مواد مغذی باشد، خوردن یک وعده پاستا در هفته نمی تواند مشکلی ایجاد کند. از سوی دیگر اگر مراقب سایر مواد غذایی که مصرف می کنید نباشید ممکن است خود را در معرض چاقی قرار دهید. با خوردن وعده های غذایی در رستوران احتمال چاقی نیز بیشتر می شود.

غذاهایی که شاخص گلیسمی پایینی دارند می توانند به موارد زیر کمک کنند:

  • شما را سیر نگه می دارند
  • گرسنگی را به تعویق می اندازند
  • مصرف کالری را کاهش می دهد
  • در برابر چاقی از بدن محافظت می کنند.

شاخص گلیسمی پاستا:

پاستا در مقایسه با سایر کربوهیدرات های غنی از فیبر همچون جو و بقولات شاخص گلیسمی مشابهی دارد. این ماده غذایی در مقایسه با سایر غذاهای غنی از فیبر مثل نان تهیه شده از گندم سبوس دار، غلات صبحانه و سیب زمینی با پوست، شاخص گلیسمی پایین تری دارد.

دانشکده پزشکی در هاروارد نمودار شاخص گلیسمی مواد غذایی مختلف را تهیه کرده است. این نمودار نشان می دهد اسپاگتی معمولی شاخص گلیسمی ۴۰ دارد و این در حالیست که سیب زمینی سفید شاخص گلیسمی ۷۸ را از خود نشان می دهد و برنج سفید شاخص گلیسمی ۷۳ دارد.

مطالعه انجام شده نشان می دهد پاستای تهیه شده از گندم سفید، ریزمغذی های بالاتری نسبت به سایر محصولات تهیه شده از آرد سفید همچون نان دارد. پاستا به خاطر تکنیک های فرآوری که در ساخت آن به کار می رود، پاسخ گلیسمی پایین خود را حفظ می کند. این تکنیک ها به پاستا اجازه می دهد ساختار مسطحی داشته باشند و جذب نشاسته شان کمتر شود.

پاستا بخش سنتی از رژیم غذایی مدیترانه ای است. این رژیم می تواند از توسعه بیماری های قلبی عروقی، سرطان سینه، افسردگی، توسعه سرطان رودی معده ای، دیابت، چاقی، اسم، اختلال نعوظ و زوال شناختی پیشگیری کند.

برگرفته از سایت مجله سلامت